Śpij zdrowo. Jak radzić sobie z bezsennością?


Śpij zdrowo. Jak radzić sobie z bezsennością?

Każdy z nas chociaż raz w życiu nie mógł zasnąć. Najczęściej problemy z zasypianiem powodowane są przez stres i mają charakter przejściowy. Zdarza się jednak, że dokucza nam chroniczna bezsenność, która negatywnie wpływa na jakość naszego życia. Co wtedy?

Zgodnie z definicją medyczną, o bezsenności zaczynamy mówić, kiedy problemy z zasypianiem i snem trwają co najmniej miesiąc i wykluczono, że mogą być one skutkiem choroby somatycznej, zaburzeń psychicznych czy przyjmowanymi substancjami (np. psychotropowymi). Zazwyczaj jakość życia osoby cierpiącej na bezsenność spada – na skutek niedoboru snu jest ona apatyczna i zmęczona, ma zły nastrój, niższa jest efektywność pracy czy nauki. Przedmiotem badań lekarzy jest również związek bezsenności z depresją. Nie jest do końca rozstrzygnięte, czy to depresja jest przyczyną bezsenności, czy to może brak snu jest jednym z powodów depresji.

Jeżeli jesteśmy pewni, że nasze problemy z zasypianiem nie są wywołane przez żadną z poważnych przyczyn, takich jak choroby somatyczne, to możemy spróbować walczyć z nią, stosując różnego rodzaju wskazówki dotyczące higieny snu. Kluczem jest tutaj odpowiednia ilość aktywności w ciągu dnia, która zmęczy organizm, w sposób naturalny wywołując potrzebę regeneracji poprzez sen. Jeżeli mamy problemy ze spaniem, powinniśmy też zrezygnować z kawy, papierosów i alkoholu, ponieważ zawierają one substancje pobudzające, utrudniające zasypianie. Należy również zadbać o regulację godzin spania – wskazane jest chodzenie spać i wstawanie codziennie o tej samej porze.

Przed snem nie spożywajmy też ciężkostrawnych pokarmów i unikajmy pobudzających aktywności, takich jak gry komputerowe czy telewizja – zamiast tego wybierzmy słuchanie relaksującej muzyki czy czytanie lekkiej książki. Spróbujmy też dobrać sobie technikę relaksacyjną, która pozwoli nam na pozbycie się nagromadzonego w ciągu dnia napięcia i stresu. Zapewnijmy sobie odpowiedni komfort do spania – wygodne łóżko, odpowiednią temperaturę powietrza (ok. 21 stopni Celsjusza) oraz ciszę.

Jeżeli te zabiegi, mimo konsekwentnego stosowania, nie przyniosą poprawy, należy rozważyć (oczywiście po konsultacji z lekarzem), leczenie farmakologiczne. Zazwyczaj w walce z bezsennością stosuje się łagodne leki uspokajające - ich zażywanie powinno być jednak krótkotrwałe i mieć charakter doraźny.